Vår affärsidé är att tillhandahålla industripumpar och maskinsystem med hög kvalitet till rätt pris. Med vår långa erfarenhet och applikationskunnande ger vi dig som kund bästa möjliga processutveckling och investeringsutbyte.
Det första Svenska Pump startades egentligen redan 1982 av Thomas Bergström som då hade 6 års erfarenhet av marknadsföring av processpumpar och fyllningssystem baserade på pumpar för den Svenska och vissa utländska marknader.
Under perioden som agent för Albin Motor i Kristinehamn med marknadsföring i norra Sverige av framförallt Albins kugghjulspumpar och lobrotorpumpar.
Under 80-talet utvecklades företaget snabbt och ytterligare pumpagenturer kom till som t.ex. magnetdrivna centrifugalpumpar, doseringspumpar, m.m. Försäljningen utvecklades mycket bra och företaget och produkterna mottogs positivt av kunder inom processindustrin samtidigt som fler medarbetare anställdes. Under perioden marknadsförde även Svenska Pump i viss omfattning fyllningsmaskiner i huvudsak byggda med en pump som grund.
Marknaden utökades och Svenska Pump blev redan då ett begrepp på marknaden. Thomas drev det företaget fram till 1990.1989 köptes dåvarande Svenska Pump av börsnoterade Johnson Pump som då bytte namn på bolaget. I samband med detta grundade Thomas 1989 Svenska Pump Development AB. Verksamheten i företaget kom dock inte igång förrän runt 1994/95 eftersom Thomas under de första åren bl.a. arbetade för köparen av det tidigare bolaget.
Sedan 2021 har SVENSKA PUMP AB delat upp sin verksamhet i två separata bolag. Vi döpte om SVENSKA PUMP AB till SWEDEPAK AB för att bolagisera affärsområdet Fyllningssystem till ett eget bolag och startade samtidigt upp ett nytt bolag som tog över namnet SVENSKA PUMP AB. De senaste åren har bolagen drivits som två separata aktiebolag men personerna bakom är fortfarande samma.
SVENSKA PUMP AB representerar en rad ledande agenturer med de flesta typer av industripumpar för livsmedel, läkemedel, kemisk och övrig industri. Vi har god kännedom och lång erfarenhet av de flesta branscher och känner oss trygga med de produkter vi representerar vilket är ett krav för våra kvalitetsmål.